DRUMUL INAINTE DE TOATE. CUM AJUNGI IN ALBANIA ?

Share on Facebook22Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someone

   Cum distanta din Craiova pana in Albania nu e tocmai mica, parcurgerea a 970 km ridica anumite probleme, cel putin pentru noi, in special legate de confort si de siguranta. Din acest motiv am hotarat sa oprim in drumul catre Albania, undeva in Grecia. La plecare nu stiam inca daca la Salonic, sau facem un hei-rup si ramanem o noapte la Meteora. Ca sa n-o lungim prea mult, am ramas la Meteora.

    O alta problema : trecem la bulgari prin Calafat sau Bechet? Dintr-un motiv aparent necunoscut, dar cu siguranta stupid, am ales  varianta Bechet. Rezultatul : daca vrei sa-ti bati joc de tine, asta e varianta pe care trebuie sa mergi. Cei 40 km cu care ar trebui scurtat drumul, iti ies prin ochi atunci cand vine vorba de timp pierdut, bani aruncati pe geam si nervi tociti. Daca vrei sa citesti povestea scurta, deruleaza mai spre final. Daca iti place caterinca, citeste tot.

drum-albania1

   O experienta de nepretuit : platesti 30 lei taxa de port la romani, 80 lei trecerea cu bacul (60 auto + 5 lei/persoana) si alti 6 euro taxa de port in Bulgaria. Deci 140 lei cand puteai sa platesti linistit vreo 70 lei taxa de pod la Calafat + diferenta de carburant pentru cei 40 de km. Inca ma ia capul cand imi vin in minte imaginile cu punctul de frontiera romanesc de la Bechet, zici ca e parasit si il tin deschis pentru turnarea  vreunui film de groaza. Cea mai misto e insa asteptarea intr-un decor al dracului de trist, iar daca programul pe care il gasesti oriunde pe internet indica ora de plecare 5:00, vei afla cu bucurie in suflet ca pleaca la 5:30. Cred ca singurii care mai circula pe acolo sunt cei cu tirurile care nu au alta varianta, samsarii de masini cu numere de Bulgaria… si noi, evident. Tare curios sunt cum dracu de podul ala de la Calafat nu s-a construit la Bechet, dar asta e o cu totul alta poveste.

   E drept ca drumul e mai bun si mai drept, ba chiar e posibil sa iti para un pic mai confortabil, pentru ca nu conduci o ora, dar daca stai prost cu nervii, ramai tata pe calea ta si mergi incetunel pe pod. Inainte de a intra in Bulgaria, un vames bulgar ne-a omorat cu o limba gimnastica, incercand sa scoata de la noi cartonul pe care nu ni-l daduse nici dracu la verificarea din momentul trecerii frontierei. S-a lasat pagubas cand si-a dat seama ca se face coada in spatele nostru, mi se pare insa incredibil sa angajezi la frontiera un cretin care nu are cunostinte minime de engleza si sa repete ca un retard cuvantul Carton!” . Ca sa fie treaba, treaba, cand iesi din port, niste jeguri de indicatoare ne-au facut sa ocolim vreo 15 km, pe un drum foarte aglomerat, pe care circula peste o masina, si in masina aia ne aflam noi. “Uite ba nene, zic, aici au loc intamplarile alea cu oameni care pleaca in curul gol din Bulgaria”. Nu mai vorbim de faptul ca am oprit in vreo 3 bombe de benzinarii pana am reusit sa cumparam o amarata de vigneta, de la niste babuini ce pufaiau de mama focului, indignati, domne, ca nu le vorbesti limba de circulatie internationala. Tot limba gimnastica ne-a ajutat sa luam 4 cafele.

  Asadar, mergand pe ruta Bechet – Oryahovo – Vratsa – Botevgrad –  Sofia – Blagoevgrad – Kulata, traversezi minunata Bulgarie, in care n-as opri macar o secunda, daca as avea de ales. Treaba se schimba cum intri in Grecia, si parca starea de concediu inlocuieste stresul de mai inainte. Drumuri bune, soare, fara stresul militienilor bagati in boscheti si toate fericirile cu care vine la pachet traversarea Bulgariei. Am insistat pe treaba cu Bulgaria, pentru ca de data asta karma mi-a scos in cale numai cretini, nu e cazul insa sa va speriati, bulgarii sunt oameni prietenosi si de treaba (daca ai impresia asta esti pierdut!). 

    Inainte de Serres, faci dreapta catre Salonic, iar apoi pastrezi directia Atena, Ioannina si mai apoi Igumenitsa pana aproape de granita cu Albania. De la Serres si pana aproape de granite cu Albania mergi doar pe autostrada, drumul e perfect, opresti din loc in loc la puncte de taxare, la care platesti de cele mai multe ori 2.40 Euro. Nu le-am numarat la fix, dar la un calcul facut pe fuga, te costa vreo 20 de euro/sens traversarea Greciei pana la granita cu Albania. Drumul e foarte bun, iar ultima parte a acestuia e plin de tuneluri, cel mai lung dintre ele avand vreo 5 km. N-as spune ca te deranjeaza, dar vreo bucurie nu iti fac, in niciun caz.

    Toate bune si frumoase, din Igumenitsa mai ai vreo 20-30 km pana la granita cu Albania, pe care ii parcurgi pe un drum nu foarte misto. Daca ai uitat sa alimentezi nu e problema, cam la vreo 10 km de granita exista o benzinarie dubioasa, dar poti alimenta fara grija. Prima impresie la intrarea pe taram albanez as vrea sa o cuprind intr-o alta postare, e mult prea misto ca sa o scurtam. Sa terminam insa cu drumul, cu niste calcule sumare, nu inainte de a atrage atentia asupra ultimei parti a drumului pe care nu trebuie sa o faceti nici in ruptul capului pe varianta mai scurta, propusa de Google Maps, ci in varianta din poza de mai jos, iar in postarile urmatoare o sa va si arat de ce:))

    Din Igumenitsa ramaneti pe traseul Sagiada – Konispol (granita) – Livahdja – Sarande – Ksamil . In niciun caz nu va abateti de la drumul principal in stanga, asa cum indica atat Google Maps, dar si indicatoarele, ramaneti pe drumul principal, e cu vreo 30 km mai lung, il veti parcurge insa in acelasi timp, si e cu mult mai bun.

ksamil

drum-albania2

    Asadar, cei 970 km indicati de Google Maps ii parcurgi intr-un timp ceva mai mare decat cel preconizat, de 12 ore, asa ca as zice ca-ti trebuie vreo 13, fara sa te agiti prea si sa mai si opresti din loc in loc. E destul de mult, daca ma intrebi pe mine, asa ca te-as sfatui sa mai ai macar o persoana care te poate inlocui la volan, in caz ca nu merge planul asa cum l-ai gandit acasa.

   Referitor la costuri, treaba sta in felul urmator:

  • Costuri combustibil600-650 lei pentru 126 l motorina cu 5 lei ( aproximativ 970 km/sens, la care as adauga macar 150 km in caz ca te misti un pic la fata locului, sau te mai abati din drum, cu un consum mediu de 6l ). Aici as zice ca poti sa scazi sau sa cresti costul in functie de ce masina ai.
  • Costuri cu taxele de drum :
  • 140 lei/sens daca traversezi pe la Bechet; 70 lei daca traversezi pe la Calafat (aici am luat in calcul si cei 40 km diferenta de traseu. In ce priveste intoarcerea, cu siguranta se va face pe Calafat). Un total de 210 lei.
  • Vigneta in Bulgaria – 8 euro/saptamana.
  • Taxe autostrata Grecia – aproximativ 12 Euro/sens, deci 25 Euro.

In cazul nostru drumul va costa aproximativ 1000 lei, daca totul merge exact cum am planificat, deci vreo 220-240 Euro, la care as mai adauga vreo 30 Euro pentru apa si ceva mancare, drumul e destul de lung. Pregateste deci pentru vreo 250-270 Euro, impartiti la 4 nu e treaba atat de nasoala.

   Ce pot sa-ti spun e ca odata ajunsi la destinatie, respectiv Ksamil, ti se pare ca drumul merita fiecare kilometru, dar ma ia capul cand ma gandesc la drumul de intoarcere. Ramai pe faza si afla mai multe, in functie de program, mai strecor cate o poveste. Finalul drumului, asa cum am zis, o sa-l prezitn intr-o postare separata, n-as vrea sa se piarda nimic din comedia primului contact cu Albania.

 

Share on Facebook22Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email this to someone
5 Comments
  1. Bună,
    În vara asta plănuim să mergem în Albania, Sarande mai exact, pornind din Cluj.
    Din păcate pentru noi este prima dată când ieșim din țară cu mașina, așa că suntem un pic debusolați(chiar foarte tare de fapt- poate mai mult agitați)
    Una dintre cele mai importante întrebări este dacă pe Albania e nevoie sau nu de pașaport, apoi urmează multitudinea de întrebări: de unde luăm vignete pentru toate țările pe care le tranzităm, unde plătim taxele de drum, ce bani trbuie să avem la noi (euro, monede locale) sau putem plăti pur și simplu cu cardul și cel mai important care e cea mai bună rută: Bulgaria – Grecia- Albania, Serbia – Muntenegru – Albania, Serbia – Macedonia – Albania?!?!?!?!?!?!?!?
    Ne-ar primnde foarte tare o vorbă bună (sau chiar mi multe :)) și multe multe sfaturi.
    Mulțumim din suflet.
    Aștept cu interes un răspuns cât mai stufos 🙂
    Ioana

    1. Buna, o sa incerc sa iti raspund la toate intrebarile, iar daca dupa asta mai raman intrebari, le rezolvam si pe alea:)
      1. Pentru Albania nu iti trebuie pasaport, se poate intra doar cu buletinul. De obicei turistii nu intampina probleme la vama, evitati ca idee sa cumparati tigari sau alcool:)
      2. Noi am mers pe ruta Bulgaria- Grecia- Albania. Vigneta pentru Bulgaria se poate lua benzinarii, daca nu gasesti in prima benzinarie, nu te panica, o sa gasesti pana la urma, pentru o luna costa aproximatix 12 Euro, din ce imi aduc aminte. Se poate plati si in Euro, dar indicat este sa platesti cu cardul. In Grecia taxele de autostrada se platesc la puncte de trecere, pe masura ce intri pe tronsonul de autostrada, deci nu e nevoie de vigneta si nici nu ai cum sa treci mai departe daca nu platesti, deci stai linistita. In Albania nu am platit nimic.
      3. In Albania poti sa platesti in Lekke ,moneda locala, dar si in Euro. Paritatea este undeva la 1 Euro = 132 Lekke. Noi am platit mai mult in Euro, iar de cele mai multe ori restaurantele calculeaza nota la acest curs. Ca sa elimini insa orice problema de acest gen, iti recomanda sa schimbi totusi banii in moneda locala. Atentie la cursul de schimb, intreaba inainte sa schimbi banii si nu semna chitanta de schimb pana nu o verifici. In Albania nu am prea platit cu cardul, dar cred ca in orice restaurant decent se poate plati fara probleme cu cardul.
      4. Referitor la ruta, am vazut ca diferenta este mica daca mergi prin Macedonia sau prin Bulgaria, am observat insa ca pe Serbia – Macedonia drumul este teoretic mai scurt si mergi si mai mult pe autostrada. Noi anii trecuti am mers in Grecia prin Calafat, anul asta am mers prin Bechet si am luat teapa. Depinzi de programul Bacului si este si mult mai scump. Desi faci cu aproximativ o ora mai mult, ti-as recomanda totusi varianta Calafat -Montana – Vratsa (exista o varianta care treduci prin munti, nu recomanda, drumul e rau si dubios, nu e prea folosit) – Botevgrad – Sofia – Blagoevgrad – Sandanski – Serres – Salonic – Igoumenitsa. In Grecia mergi numai pe autostrada, deci ar trebui sa fie destul de usor. Ia in calcul varianta cu Macedonia, drumul prin Bulgaria este al dracului de enervant si de dubios.
      5. Nu e cazul sa ai temeri prea mari, oamenii sunt destul de ok in Albania, aceste destinatii vor deveni din ce in ce mai populare. Mancarea este foarte ieftina si foarte buna, la fel si cazarea.
      Daca mai ai intrebari, iti stau la dispozitie cu cea mai mare placere, eu nu am gasit informatii foarte multe inainte sa plec, dar ne-am descurcat destul de usor si ne-am simtit foarte bine.

    2. Buna ioana…si noi vrem sa pornim spre ksamil in vara aceasta si nu prea suntem hotarati de traseu..mentionez ca pornim tot din zona ardealului mai exact de la satu mare…ai mai adunat cv informatii pe care ai putea sa mi le implartasesti?
      Multumesc anticipat 🙂

    1. salutare, ai perfecta dreptate, ma gandeam la paritatea in forinti. merci frumos. Daca ai cumva mai multe informatii, ne-ar fi de folos.

Leave a Reply

Your email address will not be published.